donderdag 10 april 2014

Een gezellig Paasontbijt

Toen ik met Mino Paper Sweets begon, had ik altijd al het plan om – naast het ontwerpen van feestelijk drukwerk – de lijn ook door te trekken in het feest zelf. Het gebeurt vaak dat ik voor een huwelijk niet enkel de uitnodigingen ontwerp, maar ook de menukaarten, tafelnaamkaartjes, een gastenboek, enz. Maar meestal heb ik er geen idee van hoe de rest van de tafel of decoratie er dan uiteindelijk uitziet en dat vind ik eigenlijk wel jammer.

Niet dat ik de ambitie heb om een wedding planner of party stylist te worden. Daar ken ik genoeg experts in (zoals Hotel Chevalier of Nina Weddings) die super mooi werk leveren en waar ik mijn klanten maar al te graag naar doorverwijs. Maar het zou wel leuk zijn om mensen inspiratie te geven via een moodboard, waarmee ze dan zelf aan de slag kunnen en zelf leveranciers kunnen contacteren.

Want geloof mij, de all-in feestzaal is zo passé. Het is zoveel gezelliger om een "lege doos" helemaal volgens jouw stijl aan te kleden. En dat hoeft echt niet duur of exclusief te zijn!

Dus bij deze alvast een voorsmaakje: ik heb wat ideeën verzameld voor het Paasontbijt. Maar je kan net zo goed deze stijl doortrekken in een ander feest (bvb. communiefeest, babyborrel, huwelijk, ...) Ik vertel er even bij hoe ik hier aan begonnen ben.



Ik had al een tijdje een paar leuke stofjes in de kast liggen van Veritas die ik nu graag wilde gebruiken als basis voor het kleurenpalet van mijn tafel. Dus  ging ik – bij een heerlijke Latte, dat werkt het best – nadenken over wat ik allemaal nodig had.
Daarna liep ik een halve dag langs de rommelmarkt en kringloopwinkels, op zoek naar servies in zachte pastelblauwe en -gele tinten. En ik was verbaasd hoeveel mooie spullen ik vond! Dankzij een paar schatten uit mijn eigen keukenkast, zag ik stilaan het totaalplaatje voor mij.
Nu had ik ook nog een geschikte achtergrond nodig. In de bouwmarkt kocht ik een multiplex plaat (die had zo'n mooie, rozige kleur) en een geperforeerde hardboard die ik wit schilderde. De kitscherige terracotta beeldjes uit de kringloopwinkel kregen een laagje goudverf.
Natuurlijk konden een paar paper sweets niet ontbreken op mijn tafel: in dezelfde kleurtinten maakte ik een aantal illustraties die ik wilde gebruiken in tafelkaartjes en besteklabels (die je hier gratis kan downloaden!)
Het enige wat ik dan nog nodig had, waren verse bloemen en iets lekkers om het geheel wat gezelliger te maken. Wel, van bloemschikken weet ik echt niks af, maar ik nam mijn kleurtjes (die ik samen had gezet op een blad papier) mee naar de bloemenwinkel en zocht een aantal hele mooie, wollige rozen en ranonkels uit. Een beetje gipskruid, wat groen en een paar fijne bloemetjes erbij en ik ging zelfs nog wat wilde Paasbloemen plukken aan de kant van de weg. Op Pinterest verzamel ik al een tijdje foto's van bloemen, dus daar haalde ik zeker ook inspiratie uit.
Voor het lekkers op de tafel deed ik beroep op één van de beste patissiers van Gent: Joost Arijs. Ook al had ik graag de chocolade en framboos macarons geproefd, die pasten helaas niet in mijn kleurenpalet!
Ik verstopte ook een macaron in een doosje dat ik zelf maakte uit een kartonnen koffiebeker. Knip gewoon de bovenkant in en vouw de klepjes naar binnen. Een mooi label (dat je zelf kan maken uit deze gratis print) en een touwtje er rond en je hebt meteen een kleine verrassing voor je gasten!
De mooiste gedekte tafels vind ik persoonlijk die waarbij er gebruik gemaakt wordt van verschillende soorten serviezen. Als je servies in de kringloopwinkel of rommelmarkt zoekt, is de kans al klein dat je 2 dezelfde borden vindt. Maar dat is net zo mooi! Al is het wel belangrijk natuurlijk om je aan het kleurenpalet te houden. Anders wordt het maar rommelig. Als je veel borden en glazen nodig hebt (bvb voor je huwelijk), zoek je best eens online naar vintage servies. Zo kan je in één keer een grote slag slaan.


Voor dit Paasontbijt vulde ik een mandje met brood (de wikkels er rond kan je zelf maken uit deze gratis print), beschilderde eitjes en een fles met rietjes (gekocht bij Lang Zal Ze Leven). Geen saaie broodmand op mijn tafel, je kan er even goed iets originelers van maken, toch?
Zet een kaartje bij elk bord met daarop de naam van de gast of een handgeschreven boodschap. Je kan ze hier gratis downloaden!
Bij deze dus mijn eerste – en zeker niet mijn laatste – styling van een feesttafel. Hopelijk halen jullie er op de één of andere manier inspiratie uit. Alvast een Vrolijk Pasen en stuur gerust wat foto's door van jouw feesttafel, de mooiste publiceer ik hier op de blog!




2 opmerkingen:

  1. Wat een leuk idee om je feesttafel met onze stofjes te pimpen!

    Vele creatieve groetjes het Veritas-team

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn dan ook hele mooie stofjes :-) Krijgt zeker een vervolg!

      groetjes,
      Liesbet

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...