woensdag 10 juni 2015

Vallen en opstaan

"Het gaat niet goed met Mino Paper Sweets. We zien zo weinig geboorte- en trouwkaarten verschijnen. En op de blije klanten pagina staan geen recente reviews. Maakt ze eigenlijk wel nog iets?"

Na bijna 3 jaar wordt het tijd om eens een aantal dingen op een rijtje te zetten. Waar sta ik met Mino Paper Sweets en waar wil ik naartoe? En dat antwoord werd mij de afgelopen maanden al snel duidelijk. Waar ik de voorbije jaren heel wat trouw- en geboortekaartjes op maat heb gemaakt, wil ik mij vanaf nu meer toeleggen op de webshop en het uitbreiden van mijn eigen collectie. Want dat is uiteindelijk het liefste wat ik doe: papierwaren ontwerpen. Kleuren en patroontjes combineren. Blijven zoeken naar dat ene perfecte papier. Niet kiezen voor de meest vanzelfsprekende weg, maar verder durven kijken. Inspiratie zoeken in de kleinste dingen en anderen inspireren. Een persoonlijk verhaal vertellen.



Momenteel las ik dus even een ontwerp-op-maat-pauze in. Hoe lang die pauze zal duren weet ik nog niet. Ik besef dat ik door die beslissing heel veel mensen moet teleurstellen. Maar de afgelopen jaren heb ik zoveel ontwerpen op maat gemaakt, dat ik nauwelijks tijd had voor de webshop. In de beginfase van Mino dacht ik het wel allemaal te kunnen combineren: én een webshop runnen én ontwerpen op maat maken én hopla, die 2 kleine kindjes neem ik er ook nog wel bij. De realiteit is, dat je na een tijdje gewoon op automatische piloot leeft. Je neemt alle opdrachten aan die voorbij komen, de ontwerpen waar je daarvoor heel je hart en ziel in legde, worden bandwerk. Inspiratie opdoen in musea, theater, boeken: komt er niet van. De oorspronkelijke missie  – een kwalitatieve stationery webshop runnen waar mijn eigen collectie centraal staat – raakt op de achtergrond. Verkooppunten die eindeloos moeten wachten op nieuwe producten. Feestdagen waar ik te laat op inspeel. Frustratie omdat het bij de andere webshops wél vooruit gaat. Dus is het hoog tijd om het anders aan te pakken.


Ik denk dat ik bijna alle blogposts en marketingtips van Webvedettes heb gelezen, zolang je geen tijd hebt om ze in praktijk om te zetten, ben je daar natuurlijk niks mee. Ik heb best wel wat centen in de webshop geïnvesteerd, dus het is de bedoeling dat die ook goed opbrengt. En dat lukt niet zomaar. Want geen stylist, fotograaf, boekhouder of extra vormgever hier in huis. Van ontwerp tot het posten van de pakketten: it's all on me! Dat geeft mij een enorme vrijheid, maar het is natuurlijk ook keihard werken. En ja, vaak is het ook gewoon trial & error. Dan steek je al je energie in iets waar je ongelooflijk in gelooft en dan werkt het niet. Of je krijgt heel veel lof en likes en shares, maar de verkoop slaat tegen. Om daar te kunnen op inspelen, heb ik dus vooral tijd nodig. Budget is ook mooi meegenomen, dus wil ik af en toe weer wat grotere opdrachten aannemen. Zo ben ik op dit moment bezig met de vormgeving van een boek (met cd) dat mijn man Stefaan heeft geschreven, met prachtige illustraties van Kevin Vanwonterghem. Het wordt zo mooi. En er staan nieuwe samenwerkingen op het programma waar ik nog niets kan over verklappen. Dus het gaat goed met Mino Paper Sweets. Ik onderneem, ik val, ik sta op, ik droom.


9 opmerkingen:

  1. Wauw Liesbet, knap van je om dat zo op "papier" te zetten. Keuzes maken vraagt altijd veel lef. Ik ben fier op je, en ongelooflijk benieuwd naar je volgende projecten. X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik herken mezelf zo hard in je verhaal... veel succes daar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Inge! Jij ook heel veel succes bij alles wat je doet!

      Verwijderen
  3. Heerlijk herkenbaar, het reflecteren als ondernemer en bedenken of je opdrachten nog wel synchroon met je lopen. Dat blijft ook een ondernemersdingetje, maar wat klinkt het goed! Spannend maar eerlijk besluit, veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Karlijn! Jij ook super veel succes met Vivifier en alles wat nog op je weg komt! x

      Verwijderen
  4. Als concullega en stiekeme bewonderaar van jouw werk was ik altijd onder de indruk van jouw ontwerpen én ook wel een beetje overweldigd. Alles leek bij jou zo goed te gaan terwijl het mij allemaal een beetje te veel werd, want inderdaad ontwerpen verdwijnt jammer genoeg al snel op de achtergrond. Bedankt voor je eerlijke verhaal, het doet deugd om te weten dat ik niet alleen ben. Nog veel succes met je papierwaren!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Caroline, gewoon blijven geloven in wat je doet en af en toe eens op de pauzeknop duwen. Veel succes, komt zeker goed! groetjes, Liesbet

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...